علایم خرابی دیسک و صفحه و زمان تعویض آندیسک و صفحه کلاچ در اثر استفاده طولانی مدت ساییده شده و عمر آن به پایان می رسد، اما از آنجاییکه این قطعه در داخل گیربکس قرار دارد تا زمانیکه گیربکس را باز نکنید نمی توانید متوجه تمام شدن آن شوید.از طرفی اگر دیر متوجه به پایان رسیدن عمر کیت کلاچ شوید، خسارت های بیشتری به خودرو وارد شده و باید علاوه بر پرداخت هزینه برای خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین، هزینه تعمیرات دیگری را نیز پرداخت کنید.خوشبختانه این مشکل راه حل ساده ای دارد که همان توجه به علائم خرابی دیسک و صفحه می باشد. در ادامه مقاله این نشانه ها را با هم مرور می کنیم تا اگر عمر کیت کلاچ شما رو به اتمام است، سریعتر تشخیص داده و اقدام به تعویض آن نمایید.
دیسک و صفحه کلاچ در خودروهای مجهز به گیربکس دستی یکی از مهمترین بخشهای فنی ماشین به حساب میآید. سامانه کلاچ روی نوع حرکت خودرو و شتابگیری آن تاثیر مستقیم میگذارد و در صورتی که مستهلک شده باشد، دندهپذیری خودرو به شدت کاهش پیدا میکند. بد جا رفتن دنده، قدرت پایین خودرو و در کل عملکرد نامناسب خودرو، از مضرات خرابی دیسک و صفحه کلاچ به شمار میروند.برای اینکه با چنین مشکلاتی روبرو نشوید، لازم است زمان تعویض صفحه کلاچ و به طور کلی تعویض مجموعه دیسک و صفحه را تشخیص و آن را در سر موعد انجام دهید تا خودرو با مشکلات مختلف روبهرو نشود.
وقتی ماشین روشن در حال حرکت است، صفحه کلاچ و فلایویل با هم درگیر هستند. به این ترتیب فلایویل نیروی دریافتی از موتور را برای چرخش دیسک کلاچ به آن منتقل می کند. دیسک کلاچ نیز این نیروی چرخشی را با استفاده از توپی به شافت ورودی گیربکس انتقال می دهد. پدال در این حالت اصطلاحا کاملا آزاد است.اما در حالت خلاص یا حین تعویض دنده، با فشردن پدال کلاچ، فشار از روی صفحه کلاچ با توجه به مکانیزمی که توضیح دادیم، برداشته می شود. در نتیجه این قطعه با فلایویل درگیر نمی شود و اصطلاحا روی آن می لغزد.به عبارت دیگر با فشار دادن پدال کلاچ، ارتبط بین موتور و گیربکس قطع می شود. این موضوع باعث می شود که چرخ دنده های درگیر درون گیربکس متوقف شوند. در نتیجه امکان جابجایی آن ها برای تعویض دنده نرم و آسان فراهم می شود.