علایم خرابی دیسک و صفحه و زمان تعویض آن
دیسک و صفحه کلاچ در اثر استفاده طولانی مدت ساییده شده و عمر آن به پایان می رسد، اما از آنجاییکه این قطعه در داخل گیربکس قرار دارد تا زمانیکه گیربکس را باز نکنید نمی توانید متوجه تمام شدن آن شوید.
از طرفی اگر دیر متوجه به پایان رسیدن عمر کیت کلاچ شوید، خسارت های بیشتری به خودرو وارد شده و باید علاوه بر پرداخت هزینه برای خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین، هزینه تعمیرات دیگری را نیز پرداخت کنید.
خوشبختانه این مشکل راه حل ساده ای دارد که همان توجه به علائم خرابی دیسک و صفحه می باشد. در ادامه مقاله این نشانه ها را با هم مرور می کنیم تا اگر عمر کیت کلاچ شما رو به اتمام است، سریعتر تشخیص داده و اقدام به تعویض آن نمایید.
علائم خرابی دیسک و صفحه
از جمله علائم خرابی دیسک و صفحه می توان به موارد ذیل اشاره نمود.
کاهش قدرت و سرعت ماشین
قدرت و سرعت ماشین با فشردن پدال گاز افزایش پیدا نمی کند.
اگر کیت کلاچ شما رو به پایان باشد، مطمئنا این وضعیت را تجربه خواهید کرد که هرچه پدال گاز را فشار می دهید، ماشین تان مثل قبل سرعت و شتاب نمی گیرد. علت آنهم ساده است، انتقال قدرت به علت ساییدگی دیسک و صفحه به درستی در خودروی شما انجام نمی گیرد.
جا نرفتن دنده و سخت شدن تعویض دنده
اگر هر بار که میخواهید دندهها را عوض کنید به خصوص هنگام تعویض دنده ۱ و ۲، دنده ها به خوبی جا نروند و چندین بار مجبور شوید دنده را تغییر دهید تا بالاخره جا بیفتد، به احتمال زیاد کیت کلاچ شما نیاز به تعویض دارد.
بکس و باد کردن در سربالایی
یکی دیگر از نشانه های خرابی دیسک و صفحه خودرو، بوکس و باد کردن ماشین در سربالایی است در این شرایط هرچقدر روی پدال گاز فشار وارد می کنید، ماشین شتاب نمی گیرد و مجبورید برای افزایش قدرت حرکت خودرو، دنده معکوس بکشید مثلا از دنده ۳ به ۲ بیایید تا خودرو بتواند از سربالایی بالا برود.
سفتی پدال کلاچ
زمانیکه کیت کلاچ خورده شود، حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و موجب می شود کلاچ سفت شود. این نشانه را می توان از علائم خرابی دیسک و صفحه در نظر گرفت.
اگر سفتی کلاچ خودرو پراید شما را آزار می دهد می توانید بهترین مارک دیسک و صفحه پراید را از پژمان پارت خریداری نمایید.
پرش پا و صدای دنده
اگر احساس میکنید بعد از کلاچ گرفتن نیروی زیادی به پای شما وارد و باعث میشود تا پا از روی کلاچ به اصطلاح پرش کند و همچنین سروصدای زیادی هنگام تعویض دنده به گوش میرسد، باید نسبت به تعویض دیسک و صفحه اقدام کنید.
سر و صدای زیاد هنگام تعویض دنده
اگر دیسک و صفحه ماشین تمام شده باشد هنگام تعویض دنده، صدای بسیار زیادی ایجاد می شود که کاملا محسوس است و نسبت به قبل بلندتر شده است.
عدم تناسب دور موتور و سرعت خودرو
با ضعیف شدن صفحه کلاچ زمانیکه خودرو در حال حرکت است دور موتور افزایش پیدا می کند اما سرعت ماشین متناسب با دور موتور نیست. بنابراین، از دیگر علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو، عدم افزایش سرعت در دور موتور بالا است.
تست دیسک و صفحه خودرو
تعمیرکاران حرفه ای برای اینکه بدون باز کردن گیربکس، مطمئن شوند که کیت کلاچ شما خورده شده است یا خیر چند تست ساده انجام می دهند که آنها را به شما آموزش می دهیم:
تست خاموش نشدن ماشین با حرکت در دنده ۲
مکانیک ها ابتدا ماشین را در حالت توقف در دنده ۲ قرار می دهند، سپس پایشان را آرام آرام از روی کلاچ بر میدارند، اگر ماشین خاموش نشود بلافاصله توصیه می کنند که باید دیسک و صفحه خودروی شما عوض شود.
تست لرزش ماشین با حرکت در دنده ۱
برای انجام این تست، ماشین در حال توقف را در دنده ۱ می گذارند سپس شروع به حرکت می کنند اگر لرزش ماشین بسیار زیاد بود، احتمال می دهند که کیت کلاچ شما تمام شده و نیاز به تعویض دارد.
اگر نیاز به تعویض دیسک و صفحه خودرو داشتیم، چه کنیم؟
زمانیکه دیسک و صفحه تمام می شود و به مکانیک متخصص برای تعویض آن مراجعه می کنید، پیشنهادهای مختلفی برای خرید کیت کلاچ می شنوید. در حال حاضر برندهای بسیار مختلفی از کره ای و چینی گرفته تا ایتالیایی و حتی مارک های داخلی در بازار موجود است که می توانید با توجه به بودجه خود آنها را خریداری کنید.
اما از آنجاییکه برند کیت کلاچ روی دوام و طول عمر تاثیر قابل توجهی دارد، باید سعی کنید مارک های دیسک و صفحه ای را سفارش دهید که دوام بیشتری داشته باشند و علائم خرابی دیرتر در آن ظاهر شود. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه بازرگانی توبن به آدرس www.toobentrading.ir بهترین برندهای دیسک و صفحه اصلی را با بهترین قیمت تهیه فرمایید. همچنین امکان خرید حضوری (آدرس فروشگاه در وبسایت) نیز وجود دارد.
دیدگاه خود را بنویسید