اجزای مربوط به سیستم کلاچ خودرو
سیستم کلاچ خودرو از قطعات و اجزای بسیار متنوعی تشکیل شده است که هر یک از این قطعات، وظایف و نقش مجزایی را بر عهده دارند. از اصلی ترین اجزای مربوط به سیستم مذکور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
فلایویل:
یکی از مهمترین قطعات مورد استفاده در سیستم مذکور به شمار می آید که دارای جرم زیادی بوده و اصلی ترین وظیفه ی آن، انتقال نیروی گشتاور یا پیشرانه می باشد. این قطعه می توانید نیروی مذکور را، به جعبه دنده انتقال داده و بهترین کارایی را در کلاچ خودرو به وجود آورد.
- صفحه کلاچ:
صفحه کلاچ مدوری شکل بوده که دائما با فلایویل در ارتباط بوده و وقتی به اهرم و پدال کلاچ فشار آورید، این صفحه از فلایویل جدا می شود. همچنین اطراف این قطعه پر از لنت های میخ دار بوده که حتما در هنگام خرید، به این موضوع توجه لازم را داشته باشید.
- فنر کلاچ:
بر روی پوسته، فنر کلاچ سوار شده است که اصلی ترین وظیفه ی آن، فشار آوردن نیرو بر روی صفحه کلاچ می باشد. همچنین دو نوع فنر می توانید در کلاچ خودرو مورد مشاهده قرار دهید که عبارتند از: فنرهای دیافراگمی و فنر های مارپیچی
- دیسک کلاچ:
یکی از دیگر مهمترین اجزای مربوط به سیستم مذکور می باشد که شکل آن حلقوی بوده و این قطعه می تواند حرکت طولی را انجام دهد و نیروی به وجود آمده را به موتور انتقال دهد.
- بلبرینگ کلاچ:
از دیگر اصلی ترین قطعات مربوط به سیستم کلاچ خودرو را، بلبرینگ کلاچ شکل داده است که بر روی شفت ورودی واقع شده و بارزترین وظیفه ی آن نیز، فشردن تیغه های دیسک کلاچ است. وقتی شما به پدال کلاچ فشار وارد می کنید، صفحه به شکل خود به خود از دیسک جدا شده و شما می توانید به راحتی، دنده ی مد نظرتان را تعویض نمایید.
البته در نظر داشته باشید که اجزای مربوط به سیستم کلاچ خودرو، بسیار پیچیده و متعدد می باشند که از دیگر اصلی ترین این قطعات و اجزا می توان به موارد زیر اشاره داشت:
- دوشاخه کلاچ: دوشاخه ی کلاچ به قطعه ای اطلاق می شود که بر روی بلبرینگ سوار شده و روی آن حرکت دورانی خود را انجام می دهد. شکل این قطعه مانند دو شاخه ای است که دارای یک لولا بوده و نقش بسیار خطیری را، در سیستم مذکور بر عهده دارد.
- مکانیزم اهرم بندی: مکانیزم اهرم بندی از دیگر مهمترین قطعات مورد استفاده در کلاچ خودرو می باشد که شما می توانید به کمک این قطعه، نیروی پای خود را از پدال به دوشاخه انتقال داده و سپس بلبرینگ، فنر و دیسک را به حرکت در آورید. مکانیزیم مذکور ممکن است از چند سیم مفتول و اهرم تشکیل شده باشد.
- پوسته کلاچ: از اصلی ترین قطعات مورد استفاده در سیستم کلاچ خودرو را، پوسته کلاچ شکل داده است که این قطعه به فلایول متصل شده و تمام اجزای مربوط به این سیستم بر روی این قطعه سوار هستند که از مهمترین این قطعات می توان به فنر کلاچ، دیسک، فنر و صفحه و غیره اشاره نمود.
البته شما می توانید برای آشنایی بیشتر با هر یک از اجزای کلاچ خودرو، به کاتالوگ این قطعات مراجعه داشته و از این طریق دقیق ترین و جزئی ترین اطلاعات را به دست آورید. همچنین خرابی یکی از این قطعات در سیستم مربوط به کلاچ خودرو، ممکن است کل عملکرد سیستم مذکور را، با مشکل و مختل جدی مواجه سازد.
به همین جهت توصیه می شود که در صورت مشاهده علائم مربوط به خرابی سیستم مذکور، سریعا اتومبیل خود را نزد یکی از متخصص ترین و باتجربه ترین مکانیک های شهر خود، انتقال داده و مشکل را پیگیری کنید.
همان طور که مشاهده کردید مجموعه ای از قطعات، درگیر هستند تا مکانیزم کلاچ به صورت کامل شکل بگیرد. خلاصه آنچه بالاتر اشاره کردیم این است که کلاچ مبتنی بر اتصال یا قطع اتصال صفحه کلاچ با فلایویل کار می کند.
وقتی ماشین روشن در حال حرکت است، صفحه کلاچ و فلایویل با هم درگیر هستند. به این ترتیب فلایویل نیروی دریافتی از موتور را برای چرخش دیسک کلاچ به آن منتقل می کند. دیسک کلاچ نیز این نیروی چرخشی را با استفاده از توپی به شافت ورودی گیربکس انتقال می دهد. پدال در این حالت اصطلاحا کاملا آزاد است.اما در حالت خلاص یا حین تعویض دنده، با فشردن پدال کلاچ، فشار از روی صفحه کلاچ با توجه به مکانیزمی که توضیح دادیم، برداشته می شود. در نتیجه این قطعه با فلایویل درگیر نمی شود و اصطلاحا روی آن می لغزد.به عبارت دیگر با فشار دادن پدال کلاچ، ارتبط بین موتور و گیربکس قطع می شود. این موضوع باعث می شود که چرخ دنده های درگیر درون گیربکس متوقف شوند. در نتیجه امکان جابجایی آن ها برای تعویض دنده نرم و آسان فراهم می شود.
دیدگاه خود را بنویسید