پری دمپر Pre-Dampper:
اصطلاح پری دمپر به معنای میرا کننده لرزش یا نوسان گیر است، در صفحه کلاچ اگر محل اتصال شفت به صفحه بصورت متحرک باشد اصطلاحا پری دمپر گفته میشود. این تحرک به صفحه اجازه میدهد تا نوسانات کوچک در حد کمتر از یک میلیمتر داشته باشد. این امکان در خودررو باعث میشود از خوردگی صفحه در شفت های زاویه دار و کج جلوگیری شود، درواقع به جای اینکه صفحه در امتداد شفت قرار گیرد، محل اتصال خود را با شفت تطبیق میدهد.
فرق صفحه کلاچ پری دمپر دار با دیسک صفحه معمولی چیست ؟
عملکرد صفحه کلاچ در سیستم خودرو بسیار حیاتی بوده و نقش مهمی را در انتقال نیروی موتور خودروی شما به گیربکس ایفا میکند، به طوری که حرکت وسیله بدون این قطعه امری کاملاً غیر ممکن است و پس از اتمام صفحه کلاچ خودرو مجبور به تعویض این قطعه مصرفی میشویم، اما هنگام خرید یک صفحه کلاچ مناسب با گزینههای مختلف و اصطلاحات گوناگونی ممکن است روبه رو شویم که از آنها اطلاعات و شناخت کافی نداشته باشیم، یکی از اصطلاحات مهم که دانستن معنای آن میتواند هنگام خرید صفحه کلاچ مناسب به ما کمک کند مفهوم پری دمپر میباشد.
پری دمپر یک طراحی هوشمندانه برای صفحه کلاچهای نسل جدیدتر است.
چگونه پری دمپر باعث کاهش لرزش خودرو میشود ؟
صفحه کلاچ پری دمپر
در ساختار صفحه کلاچ یک توپی هزارخار وجود دارد که شفت گیربکس داخل آن قرار گرفته و انتقال قدرت از توسط شفت به سیستم انتقال قدرت از این طریق صورت میپذیرد. در حقیقت همانطور که در تصویر نخست مشاهده می گردد نیروی تولید شده توسط موتور از طریق میل لنگ به فلایویل منتقل می شود. سپس زمانی که پدال کلاچ رها می گردد و اصلاحا ماشین در دنده قرار دارد توسط اصطکاکی که صفحه توسط فنرهای خود با فلایویل برقرار می کند گشتاور از فلایویل به صفحه انتقال می یابد. این گشتاور سپس توسط صفحه از طریق فولی هزار خار که در مرکز صفحه قرار دارد به شفت گیربکس منقل می شود. در این میان صفحه های معمولی دارای توپی ثابت می باشند و توپی و صفحه ساختاری یکپارچه دارند. ولی در صفحه های پری دمپر اتصال توپی و صفحه دارای یک میزان لغزش کنترل شده است ککه این امکان را می دهد تا در هنگام رها کردن یا گرفتن پدال کلاچ صفحه بتواند به بهترین صورت نوسانات را جذب و خنثی نماید از این رو عملکرد سیستم کلاچ بسیار بهتر از حالت بدون پری دمپر می باشد.
www.toobentrading.ir
نحوه تشخیص صفحه کلاچ پریدمپر دار چگونه است ؟
برای اینکه بتوانید تشخیص دهید صفحه کلاچ مورد نظر از طراحی پری دمپر بهره میبرد یا نه میباست به قسمت مرکز ثقل یا همون توپی هزارخار صفحه کلاچ فشار وارد کنید در صورتی کمی تکان خورد ( حدود کمتر از یک میلیمتر به داخل فرو رفت) این صفحه کلاچ پری دمپر دار است، اما اگر ثابت بود و کوچکترین حرکتی نکرد یعنی این صفحه کلاچ ساده است و از طراحی پری دمپر بهره نمی برد. برای خرید بهترین دیسک و صفحه ها با قیمت مناسب به فروشگاه (حضوری و اینترنتی) توبن مراجعه کنید. شماره تماس 02833558335 و 09012583858 حاجی کاظمیان
www.toobentrading.ir
دیدگاه خود را بنویسید