نقش فنرها در دیسک و صفحه چیست؟

نقش فنرها در دیسک و صفحه چیست؟

نقش فنرها در دیسک و صفحه چیست؟

دیسک و صفحه کلاچ در خودروهای دنده دستی کاربرد دارد. سیستم کلاچ از یک صفحه، دیسک و بلبرینگ تشکیل شده است که به صفحه فلایویل متصل می شود که همین موضوع باعث شده این سیستم نقش مهمی در حرکت خودرو داشته باشد. فنر در دیسک و صفحه نیز وظیفه‌ای مهم را دارد که به همین منظور ما در این مقاله شما را با وظیفه فنر و تفاوت تعداد فنر در دیسک و صفحه آشنا کرده‌ایم.

دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین سیستم های مورد استفاده در خودروهای دنده دستی است که همین موضوع باعث شده دیسک و صفحه از اجزای مختلفی تشکیل شده باشد. یکی از این اجزای مهم، فنر در دیسک و صفحه (Clutch Plate Springs) است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “تفاوت تعداد فنر در دیسک و صفحه” بپردازیم تا با این مبحث کاملاً آشنا شوید.

فنر.jpg

فنر در دیسک و صفحه چه وظیفه‌ای دارد

فنر صفحه کلاچ بر روی پوسته کلاچ قرار می گیرد و وظیفه‌ اصلی آن فشرده کردن صفحه به دیسک کلاچ است. از طریق فشرده شدن این دو و تماس اصطکاکی، نیروی گشتاوری بین آن ها منتقل می شود. دیسک و صفحه کلاچ معمولاً دارای فنرهای خورشیدی و مارپیچی هستند که فنرهای مارپیچی تعبیه شده بر روی صفحه کلاچ میزان اصطکاک صفحه کلاچ را کنترل می کند.

https://www.toobentrading.ir/clutch-kit

تفاوت تعداد فنر در دیسک و صفحه

همانطور که اشاره شد، فنرهای نصب شده روی توپی داخلی صفحه کلاچ درگیری کلاچ را مهار می کند. آنها به عنوان یک لرزشگیر پیچشی برای جذب نوسانات در تحویل قدرت موتور کار می کنند. تعداد فنر در دیسک و صفحه می تواند به صورت دوبل، ۴ فنر یا ۶ فنر باشد که در واقع تعداد فنر بیشتر باعث می شود نوسانات بهتر جذب شوند و همچنین درگیر شدن شفت با گیربکس به صورت نرم تر و با لرزش کمتری همراه باشد.

4 فنر.jpg

تفاوت دیسک و صفحه ۴ فنره با ۶ فنره

تفاوت اصلی دیسک و صفحه ۴ فنره با ۶ فنره در نوسان گیری بهتر می باشد. طبیعتاً دیسک و صفحه ۶ فنره به لطف بیشتر بودن فنر آن، نوسان گیری بهتری را نسبت به دیسک و صفحه ۴ فنره خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که در دیسک و صفحه ۶ فنره به دلیل داشتن فنرهای بیشتر، باعث افزایش زمان چسبیدن صفحه به دیسک می شود که همین موضوع شتاب اولیه خودرو را کاهش می دهد.

6 فنر.jpg

برخی تولیدکنندگان اقدام به تولید صفحه هایی با 4 فنر دوبل کرده اند که علاوه بر رفع مشکل زمان در کلاچ گرفتن و شتاب گرفتن خودرو، سبب افزایش قابلیت لرزش گیری نیز شده است. این قابلیت در محصولات سکو و پی اچ سی والئو دیده می شود. در برخی محصولات حتی از تقویت سیستم 4 فنره ی=با 4 فنر کوچکتر بهره گرفته شده است که صفحه 8 فنره تولید شده است. به هر حال افزایش تعداد فنرها چنانچه با قابلیت پری دمپر باشد باعث ایجاد تمام موارد مثبت در سیستم کلاچ می گردد.

www.toobentrading.ir

خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین

اگر قصد دارید که خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین خود را انجام دهید و به دنبال برندهای اصل و باکیفیت هستید، پیشنهاد می کنیم با مراجعه به وبسایت بازرگانی توبن و یا به صورت تلفنی با شماره گیری 028-33558335۰ ثبت سفارش خود را انجام دهید. انواع دیسک و صفحه با برندهای معتبر و اصلی با ضمانت اصالت کالا در اختیار مشتریان عزیز قرار می گیرد تا با دست باز و خیالی آسوده اقدام به خرید این قطعه کنید. برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت دیسک و صفحه کلاچ خودرو می توانید با کارشناسان بازرگانی توبن نیز در ارتباط باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به استفاده از دیسک و صفحه ۴ فنره یا دیسک و صفحه ۶ فنره دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

https://www.toobentrading.ir/clutch-kit


همچنین بخوانید...

24 ارديبهشت 1403 وبلاگ فنر دوبل 4 فنر فنر کلاچ صفحه کلاچ بازرگانی توبن کیت کلاچ دیسک و صفحه

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
درباره‌ی نویسنده
دسته‌بندی
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...