. استفاده از این چرخ مربوط به زمان های بسیار دور است. زمانی که مردم از چرخ های کوزه گری استفاده می کردند الهام بخش ساخت چنین وسیله ای شد. این چرخ در انقلاب صنعتی جیمز وات در موتور بخار استفاده شد و باعث پیشرفت آن شد.
در زمان جیمز وات شخصی به نام جیمز پیکارد از یک چرخ طیار استفاده کرد که دارای یک میل لنگ بود که برای تبدیل حرکت رفت و برگشتی به حرکت چرخشی مورد استفاده قرار می گرفت.
از دیگر کاربردهای این چرخ استفاده آن در ماشین های منگنه زنی و پرچ است و در این حالت آنها انرژی را از موتور ذخیره می کنند و در طول مرحله پرچ و منگنه زنی رها می کنند.
کاربرد فلایویل در ماشین ها و وسایل نقلیه در حال پیشرفت است. حرکت چرخشی این چرخ به نیروی آنی حرکتی جهت تغییر چرخشی تبدیل می شود که تمایل به تغییر مسیر محور چرخش دارد. وسیله نقلیه با محور عمودی فلایویل نیروی حرکت آنی را تجربه خواهد کرد. با رسیدن قسمت بالایی این چرخ به اوج کورس حرکتی و چرخش برعکس آن شاید بتواند این اثر را از بین ببرد.
فلایویل چه وظایفی بر عهده دارد؟
فلایویل وسیله ای است دایره ای شکل و دندانه دار که به انتهای میل لنگ وصل می شود. فلایویل به استارت خودرو متصل است و با چرخیدن آن خودرو روشن می شود. وظیفه این قطعه در ماشین در ارتباط با وزن سنگین است که باعث می شود حرکت دورانی میل لنگ متعادل شود.
قدرت منتقل شده به پیستون یکنواخت نیست و این امر باعث می شود تا سرعت چرخش میل لنگ حالت ثابتی نداشته باشد. اینرسی فلایویل میل لنگ را با سرعت ثابت حرکت می دهد. این عمل ضربات وارد شده از پیستون را خنثی می کند و از شکستن و پیچش میل لنگ جلوگیری می کند. اندازه و سنگینی این قطعه با تعداد سیلندر ها نسبت معکوسی دارد.
یعنی هر چه تعداد سیلندر ها کمتر باشد فلایویل بزرگتر و سنگین تر می باشد.
از دیگر وظایف این قطعه ذخیره کردن نیروی انفجاری در خود می باشد که این امر به تکمیل عملیات سه گانه میل لنگ کمک می کند.
دیسک و صفحه کلاچ در یک طرف فلایویل واقع شده است و هنگام انتقال قدرت بر روی فلایویل می نشیند و از این طریق به گیربکس وصل می شود.
در زمان احتراق که پیستون از نقطه مرگ بالا به نقطه مرگ پایین می آید جلوی ضربه را گرفته و لرزش موتور از بین می رود.
فلایویل از قطعات دستگاه انتقال نیرو است و نیروی موتور به وسیله کلاچ از این قطعه به جعبه دنده منتقل می شود. فلایویل توسط پیچ هایی روی صفحه مدور نعلبکی شکلی که در انتهای میل لنگ است و فلانچ ته میل لنگ نام دارد، متصل می شود.
در مرکز دایره فلانچ سوراخی وجود دارد که به عنوان تیکه گاه سر شفت ورودی گیر بکس بوده و برای جلوگیری از اصطکاک داخل سوراخ از بوش یا بلبرینگ سوزنی استفاده شده است.
ساختمان فلایویل
این قطعه در موتورهای مختلف اندازه های مختلفی دارد و جنس آن معمولا از چدن است. ساختمان این قطعه ساده است و باید به اندازه کافی صاف و صیقلی باشد و از لحاظ تعادل نیز در وضعیت خوبی باشد و دارای انحنا و تاب خوردگی نباشد.
اندازه فلایویل بستگی به تعداد سیلندر های موتور و نوع و اندازه موتور دارد. این اندازه متغیر می باشد و هر چه تعداد سیلندر ها بیشتر باشد فلایویل اندازه کوچکتری خواهد داشت ( حجم جابجایی کل برای یک موتور برابر است با حجم جابجایی یک سیلندر ضرب در تعداد سیلندر های آن موتور).
علت این امر این است که فواصل میان احتراق ها کمتر می شود و در نتیجه نیروهای وارده بر میل لنگ به صورت یکنواخت اعمال می شود و وظیفه فلایویل به عنوان یک ذخیره کننده انرژی کاهش می یابد.
علائم خرابی فلایویل
فلایویل ها نیز مانند سایر قطعات خودرو در صورت خراب شدن دارای علائمی می شوند که با توجه به آنها می توان آن خرابی را تشخیص داد. در صورت شناختن این علائم می توان بلافاصله برای برطرف کردن مشکل اقدام کرد و از ایجاد مشکلات بزرگتر جلوگیری کرد. در این قسمت به طور اختصار علائم خرابی این قطعه توضیح داده می شود.
اگر خودرو در حال حرکت کشش مناسبی نداشته باشد احتمال دارد در فلایویل خودرو مشکلی ایجاد شده باشد و باید بررسی شود. سطح این قطعه باید صاف و تخت باشد و اگر در هنگام حرکت در خودرو ایجاد لرزش شود علاوه بر اینکه ممکن است کیت کلاچ دچار مشکل شده باشد ممکن است در فلایویل نیز ایرادی وجود داشته باشد. در این صورت باید با تراش کاری سطح فلایویل مشکل را تا حدودی برطرف کرد. اما اگر باز هم مشکل برطرف نشد باید این قطعه به کلی تعویض شود.
علل خرابی فلایویل
حالا بعد از توضیحات بالا میخوام در مورد اینکه علت خرابی در فلایویل چیه صحبت کنم. در زمانی که دیسک و فلایویل سالمه و لنت صفحه کلاچ نیز تموم نشده و همه چیز در حالت ایده آله. مواقعی که پای راننده روی پدال کلاچ نیست. یعنی درحالت سکون و یا در حرکت صفحه روی فلایویل محکم قرار گرفته و با هم درحال گردش هستن و در این حالت هیچ فشار و اصطحکاکی روی صفحه و فلایول وجود ندارد. این حالت کمترین استهلاک را موجب میشه.
بیشترین خرابی در لحظه هایی بوجود میاد که صفحه میخواد از فلایویل جدا و یا درگیر بشه. یعنی پا رو روی کلاچ فشار میدیم و برمیداریم و مخصوصا در حالت نیم کلاچ که بیشترین اصطحکاک رو لنت صفحه با فلایویل داره . این باعث میشه هم حرارت بالا بره و هم موجب خوردگی فلایویل به وسیله لنت صفحه بشه. گاهی اوقات نیز لنت صفحه به حداقل رسیده و در حرکت صفحه محکم روی فلاویل قرار نمیگیره و به اصطلاح هرز میگرده. این حالت شدیدا باعث خوردگی، آیینه شدن و تابیدن فلایویل میشه. برای کاهش خرابی بهتره بصورت نرم کلاچ گرفت و از کمترین حالت نیم کلاچ استفاده کرد و در حرکت پا رو روی پدال کلاچ نگه نداشت.
چه زمان اقدام به تعویض فلایویل کنیم؟
فلایویل در هر بار تعویض دیسک و صفحه باید تراشکاری شود و تاب گیری شود تا بتواند قدرت را به خوبی انتقال دهد به صفحه کلاچ.
هر فلایویل معمولا 4 تا 5 بار جای تراشکاری دارد و بعد از آن باید تعویض شود. *تنها نشانه ی خرابی و تاب داشتن فلایویل لرزش شدید اتاق و داشبورد هنگام نیم کلاچ است که البته این ایراد فقط زمانی اتفاق می افتد که هنگام تعویض دیسک و صفحه فلایویل را تراش ندهید که این کار در عرض یکی دو ماه باعث سوختن صفحه ی کلاچ میشود.
در پایان به این نکته توجه داشته باشید در بسیاری موارد مدت کوتاهی پس از تعویض دیسک و صفحه علایم خرایس دیسک و صفحه پدیدار می شود که در اکثر موارد تعمیرکاران ایراد را بر کیفیت قطعه وارد می کنند این در حالی است که تراشکاری و تنظیم فلایویل انجام نشده است.
** تست تاب داشتن فلایویل فقط و فقط توسط دستگاه های تراشکاری مقدور است پس از چکاپ چشمی پرهیز کنید.
دیدگاه خود را بنویسید